۱۴۰۱ آذر ۱۰, پنجشنبه

بازداشت ها و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ده شهروند


 خبرگزاری هرانا – ترانه زلابی، آیدین غفاری، حسن نخعی، سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی و سید سروش عباسی توسط نیروهای امنیتی در خوی، سنندج و کرمانشاه بازداشت شدند. همزمان روزبه حیاتی، علی نظری و محمد قبولی آزاد شدند. همچنین، مهران آقاجانی شهروند بازداشت شده در بندر انزلی، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان انزلی بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهران آقاجانی، شهروند اهل بندر انزلی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع نزدیک در خصوص وضعیت این شهروند بازداشتی به هرانا گفت: “علیرغم گذشت حدود یک ماه از بازداشت آقای آقاجانی و تعیین قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی، مسئولین مربوطه با آزادی وی مخالفت میکنند.”

مهران آقاجانی، همزمان با مراسم چهلم امیر نوروزی، یکی از جانباختگان اعتراضات اخیر توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در خیابان سپه بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است. اتهامات مطروحه علیه آقای آقاجانی “نشر اکاذیب و تشویق اذهان عمومی” عنوان شده است.

مهران آقاجانى (مافان)، ۳۵ ساله، اهل روستای معاف (مافان) از توابع شهرس

۱ آذ

تان انزلی در استان گیلان است.

از سوی دیگر، حسن نخعی، فعال مدنی ساکن خوی در روز سه شنبه رماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در محله شیخ نوایی خوی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ماموران ضمن بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کردند.

روز چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱، دو دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شدند. کردپا هویت این شهروندان را آیدین غفاری و ترانه زلابی عنوان کرده است.

علاوه براین، کردپا امروز چهارشنبه ۹ آذر ماه، از بازداشت ۷ تن از اعضای مجمع یارسان در کرمانشاه خبر داد.

براساس این گزارش، سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی، سید سروش عباسی، روزبه  حیاتی، علی نظری و محمد قبولی حدود ساعت ۱۹ که برای دیدار با تعدادی از بازداشت‌ شدگان آزاد شده در مراسم ۲۷ آبان از کرمانشاه به صحنه رفته بودند هنگام بازگشت به کرمانشاه در پلیس راه بیستون توسط نیروهای امنیتی و بدون ارائه مجوز همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. ساعاتی بعد علی نظری، محمد قبولی و روزبه حیاتی آزاد شدند.

سیاوش حیاتی و علی نظری پیشتر نیز سابقه بازداشت و احضار را دارند.

تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر