۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از وضعیت ۳ روزنامه‌ نگار بازداشتی


  مارال دارآفرین، اسماعیل خضری و پیام خدابنده‌ لو، سه روزنامه نگار، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان پیشتر در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی در شهرهای لاهیجان، پیرانشهر و همدان بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، سه تن از روزنامه نگاران کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

مارال دارآفرین، خبرنگار رسانه‌ های محلی گیلان علیرغم گذشت ۵۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد و تاکنون از محل نگهداری، دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی علیه وی اطلاعی در دست نیست.

براساس این گزارش، “خانم دارآفرین در تاریخ ۱۰ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. وی پیش از دستگیری در ویدئویی از حضور دو فرد ناشناس جلوی درب منزل و احتمال بازداشت خود خبر داده بود.”

از سوی دیگر، اسماعیل خضری، روزنامه‌ نگار علیرغم ۴۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان نقده بسر میبرد.

آقای خضری، روزنامه‌ نگار اهل پیرانشهر و دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور مهاباد پیشتر در تاریخ ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت و به اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شد. وی چندی بعد به زندان نقده منتقل شده است.

براساس این گزارش، وی در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات با خانواده محروم مانده است.

پیام خدابنده لو، روزنامه‌نگار و خبرنگار تارنمای سینماف نیز علیرغم گذشت ۹۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان بسر میبرد.

وی پیشتر در تاریخ ۳۰ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در همدان بازداشت شد. ماموران امنیتی برخی از لوازم الکترونیکی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر