۱۴۰۱ آذر ۲۴, پنجشنبه

اعتراضات سراسری؛ بازداشت و تداوم بازداشت ۴ شهروند در شهرهای مختلف


 طی روزهای اخیر زانا کرمی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و مولوی عبدالرئوف دشتی، امام جمعه موقت جکیگور در سنندج و چابهار بازداشت شدند. همچنین احسان پیربرناش روزنامه‌نگار و آناهیتا جنتی دانشجوی بازداشتی همچنان در زندان های اوین و قائم شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به این روزنامه نگار از در خصوص آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “آقای پیربرناش ٣۴ روز است در قرنطینه زندان نگهداری میشود و دیروز قاضی، حکم دادیار برای تمدید بازداشت او را تأیید کرد.”

احسان پیربرناش در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۸ آبان ماه، به زندان قائم شهر منتقل شد.

در گزارشی دیگر به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، امروز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، زانا کرمی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین روز سه شنبه  ۲۲ آذر ماه، یک شهروند در چابهار بازداشت شد. حال وش هویت وی را “مولوی عبدالرئوف دشتی” امام جمعه موقت جکیگور از توابع شهرستان راسک عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، این روحانی به دلیل امضای بیانیه حمایتی برای مولوی عبدالغفار نقشبندی، توسط نیروهای اداره اطلاعات چابهار بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی آزاد شد.

کولبرنیوز نیز از انتقال آناهیتا جنتی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران به زندان اوین خبر داد. این شهروند در تاریخ ۱ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر