۱۴۰۱ آذر ۳۰, چهارشنبه

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمد غلام زاده


  محمد غلام زاده، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران علیرغم گذشت ۸۶ روز از زمان دستگیری، کماکان بدون رسیدگی پزشکی مناسب در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تهران بزرگ بسر میبرد. وی اخیرا توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از خروج از کشور و دو سال منع فعالیت مدنی و اجتماعی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، محمد غلام زاده، کماکان بدون رسیدگی پزشکی مناسب در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تهران بزرگ بسر میبرد.

در این گزارش به نقل از فاطمه غلام زاده خواهر محمد آمده است: “ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه ظهر سوم مهرماه محمد به همراه دو نفر از دوستان دانشجوی خود به نام محمد جواهری و علی داعی بازداشت می شوند. بعد از ۲۴ ساعت تماس گرفته شد و گفت که در زندان اوین است. چهار الی پنج بار هم در زندان اوین بازجویی شد و در ۱۷ مهرماه به زندان تهران بزرگ منتقل شد.”

وی در ادامه افزود: “در زندان اوین، هفته‌ای یک بار زنگ می‌زد اما بعد از انتقال به زندان تهران بزرگ تعداد تماس‌ها بیشتر شد. در دادسرای اوین هم به ما می‌گفتند که پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است. از دادگاه هم که پیگیری داشتیم، می‌گفتند که پرونده‌ به اینجا نیامده است. نهایتا در آبان‌ ماه، اعلام کردند که پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیده است.”

خانم غلام زاده چگونگی جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات برادر خود را اینگونه تشریح کرد: “در این ملاقات، با اینکه برادر من وکیل قانونی دارد، دادگاه انقلاب اجازه حضور وکیل او را نداد. قاضی از اتهامات برادرم گفته و برادرم هم دفاع کرده بود که به همراه دوستان دانشجویش بازداشت شده است. زمان دفاع هر کدام از این دانشجویان نیز، بیشتر از پنج دقیقه نبوده است. آن روز قاضی صلواتی چیزی نگفته بود اما حدود ده روز بعد، حکم بدوی به او اعلام شد که طی این حکم؛ اشد مجازات یعنی پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از خروج از کشور و دو سال منع فعالیت مدنی و اجتماعی اعلام شد. اتهام وارد شده در پرونده برادرم، «اجتماع و تبانی از طریق تجمعات دانشگاه» است.”

وی با بیان اینکه “اعتراض خود را در رابطه با صدور حکم بدوی ثبت کرده اند و منتظر رای دادگاه تجدیدنظر هستند” افزود: “قاضی پرونده در زمان مراجعه وکیل برادرم به شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب برای دادگاه تجدیدنظر به او می‌‌گوید: «نمی‌‌خواهد زحمت بکشید، ما پرونده را مطالعه کرده‌ایم و نیاز به حضور شما نیست.» بنابراین اجازه خواندن پرونده یا ارائه دفاعیه به وکیل داده نمی‌شود. تاکنون هم رای دادگاه تجدیدنظر به ما ابلاغ نشده است.”

خواهر آقای غلام زاده ضمن بیان اینکه “بعد از گذشت سه ماه از بازداشت برادرم، هنوز قرار وثیقه‌ای برای او صادر نشده است،” گفت: “متاسفانه در مورد علت طولانی‌مدت شدن بازداشت برادرم هیچ چیزی به ما نگفته‌اند. پدر و مادر من بارها از دادسرا و دادگاه انقلاب پیگیری کرده‌اند اما، حتی اینکه در این رابطه که چرا قرار وثیقه برای محمد تعیین نمی‌شود هم توضیحی نداده‌ اند. برادرم بیماری ریوی تنفسی دارد و در تماس‌ ها هم سرف ه‌های بدی می‌کرد. متاسفانه به دارویی هم دسترسی ندارد. و ما به شدت نگران وضعیت برادرم هستیم.”

محمد غلام زاده، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران روز شنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

چندی بعد علی شریف زاده، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از صدور حکم ۵ سال حبس توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام اجتماع و تبانی از طریق شرکت در تجمعات دانشجویی” خبر داد.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر