۱۴۰۱ آذر ۳۰, چهارشنبه

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۷ شهروند در شهرهای مختلف


 – طی روزهای اخیر، فرناز علیزاده گلنبر، امین قبادیان و مصطفی پرکان توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تبریز، ایلام و چابهار بازداشت شدند. همزمان محمد و حجت حیدری، کیمیا کریمی و ریحانه هادی‌ پور شهروندان بازداشتی، آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱، محمد و حجت حیدری، برادران جواد حیدری از جان باختگان اعتراضات سراسری در قزوین آزاد شدند.

فاطمه حیدری، خواهر این شهروندان ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت که آزادی آنها با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته است.

محمد حیدری، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه و حجت حیدری در روز سه شنبه ۱ آذرماه، بازداشت شده بودند.

پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود اتهام مطروحه علیه این شهروندان “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تحریک کردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور، اهانت به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.

از سوی دیگر، روز دوشنبه ۲۸ آذرماه، فرناز علیزاده گلنبر توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین به گزارش کردپا، یک شهروند در روز پنجشنبه ۳ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود واقع در ایلام بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هویت او “امین قبادیان، ٢٩ ساله و اهل ایلام” عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: این شهروند جهت اخذ اعترافات اجبار تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته است. همچنین، علیرغم پیگیری های مکرر خانواده این شهروند از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین تاکنون پاسخ روشنی در رابطه با محل نگهداری و وضعیت فرزندشان به آنها داده نشده است.

در خبری دیگر کمپین فعالین بلوچ، از بازداشت یک شهروند در روز جمعه ۲۷ آبان ماه، در چابهار خبر داد.

هویت وی “مصطفی پرکان و اهل چابهار” عنوان شده است.

در این گزارش آمده است: “آقای پرکان پس از ادای نماز جمعه در چابهار توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و پس از یک دوره بازجویی به قرنطینه زندان چابهار منتقل شده است.”

شورای صنفی دانشجویان کشور از آزادی دو تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در روز سه شنبه ۲۹ آذرماه، خبر داد.

آزادی ریحانه هادی‌ پور با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. خانم هادی‌ پور، دانشجوی ورودی ۹۷ کارشناسی و ارشد ۱۴۰۱ برق این دانشگاه، روز چهارشنبه ۱۶ آذر، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش بازداشت شده بود.

علاوه براین، کیمیا کریمی، دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه خواجه نصیر ورودی ۹۹ و عضو تیم والیبال این دانشگاه، با اخذ تعهد آزاد شد. خانم کریمی در تاریخ ۱۶ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر