۱۴۰۱ آذر ۳۰, چهارشنبه

اعتراضات سراسری؛ بازداشت و تداوم بازداشت ۶ شهروند در شهرهای مختلف


 – طی روزهای اخیر، احسان متعالی، فرنوش فرزان و آزاد خوانچه‌ زر توسط نیروهای امنیتی در شهرهای کرمانشاه، تهران و مریوان بازداشت شدند. همچنین، منصور حوت، نظام الدین حوت و ناصر حسن‌ زاده شهروندان بازداشتی، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین، ناصر حسن‌ زاده، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

در این گزارش هویت وی “احسان متعالی، شاعر، فعال مدنی اهل کرمانشاه و سرپرست گروه امداد مردمی رکاب مهر” عنوان شده است.

براساس این گزارش، “روز دوشنبه ۲۸ آذرماه، نیروهای امنیتی با ضبط تلفن همراه این فعال مدنی و دسترسی به صفحه شخصی اینستاگرامش چند رشته استوری را در دفاع از حکومت ایران منتشر کرده اند.”

علاوه براین، ناصر حسن‌ زاده، فرزند رحیم و اهل امیر آباد اشنویه، علیرغم گذشت ۳۸ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان ارومیه به سر می‌برد. وی پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت شد.

از سوی دیگر، شورای صنفی دانشجویان کشور از بازداشت فرنوش فرزان دانشجوی روانشناسی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد.

خانم فرزان، در روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در مقابل خوابگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

در این گزارش در رابطه با وضعیت جسمانی فرنوش فرزان گفته شده است: “ایشان باید به دلیل بیماری خودایمنی و بیماری قلبی به طور مداوم دارو مصرف کند و تحت نظر پزشک باشد. عدم دسترسی به دارو و مراقبت پزشکی، امنیت جانی این دانشجو را با خطر جدی مواجه میکند.”

امروز سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل در مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. کولبرنیوز هویت او را “آزاد خوانچه‌ زر، فعال مدنی و اهل مریوان” عنوان شده است.

به گزارش حال وش، منصور حوت و نظام الدین حوت علیرغم گذشت ۸۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

براساس این گزارش، “این شهروندان در تاریخ ۸ مهرماه، توسط اطلاعات سپاه در چابهار بازداشت شدند.”

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “منصور و نظام الدین پس از بازداشت توسط اطلاعات سپاه در چابهار به زاهدان منتقل و تحت شکنجه های جسمی شدید با روش تخت معجزه جهت اعترافات اجباری قرار گرفته اند به حدی که نامبردگان دفع خون به جای ادرار داشته اند.”

منصور حوت، ۲۵ ساله، فرزند کمال خان شاعر و ادیب بلوچستان، پدر دو فرزند و اهل و ساکن چابهار و نظام الدین حوت نیز اهل و ساکن چابهار هستند.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر