Translate

۱۴۰۱ دی ۲, جمعه

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از وضعیت ۵ شهروند از جمله یک نوجوان


  طی روزهای اخیر، یگانه کرمانی و سارا کاظمی، دانشجویان موسسه آموزش عالی حکمت رضوی در مشهد و پوران ناظمی، فعال مدنی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. همچنین لقمان باباخانی و فرزند نوجوان خود توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱، پوران ناظمی، فعال مدنی از زندان اوین آزاد شد.

آزادی خانم ناظمی با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

وی در تاریخ  ۲۷ مهرماه، در رابطه با اعتراضات سراسری در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او سپس طی یک تماس تلفنی با خانواده اش از انتقال خود به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود.

خانم ناظمی پیشتر نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.

همچنین بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، یگانه کرمانی و سارا کاظمی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در مشهد با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی، بصورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “یگانه کرمانی و سارا کاظمی، طی روزهای اخیر جهت برگزاری جلسه بازپرسی به دادسرا احضار شده اند. این دانشجویان رشته روانشناسی موسسه آموزش عالی حکمت رضوی در مشهد، پیشتر در تاریخ ۲۴ آبان ماه، در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بودند.”

همچنین روز پنجشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱، یک شهروند به همراه فرزند ۱۷ ساله خود در محل کارشان در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

کردپا بدون اشاره به هویت این نوجوان، هویت پدر وی را “لقمان باباخانی، ٣٨ ساله و ساکن بوکان” عنوان کرده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است؛ مغازه این شهروند نیز پس بازداشت پلمب شده است.”

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...