۱۴۰۱ آذر ۲۵, جمعه

اعتراضات سراسری؛ امیر عزیزی به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد


 محکومیت امیر عزیزی، دانشجوی معماری دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. وی در تاریخ ۱ آذرماه، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. حکم شلاق وی روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه در زندان تهران بزرگ اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر عزیزی، دانشجوی معماری دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر به حبس محکوم شد.

براساس حکمی که در روز سه شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده است، آقای عزیزی از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق دعوت به کشتار” به ۵ سال حبس، “تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی” ۳ سال و ۷۴ ضربه شلاق، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم” ۲ سال و “توهین به رهبری” ۱ سال، حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر عزیزی در روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقدم بدون حضور خانواده و وکیل وی برگزار شد. دومین جلسه رسیدگی به اتهامات وی نیز در روز سه شنبه ۱ آذرماه، در ساعت ۹ صبح در این دادگاه برگزار شده بود. وی در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق دعوت به کشتار” به ۵ سال حبس، “تشویش اذهان از طریق مجازی” ۳ سال و ۷۴ ضربه شلاق، “اجتماع و تبانی” ۲ سال و “توهین به رهبری” ۱ سال، حبس محکوم شد.

روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، امیر عزیزی به زندان تهران بزرگ منتقل شد و حکم ۷۴ ضربه شلاق وی در این زندان اجرا شد.

امیر عزیزی در روز ۱۰ مهرماه، با حضور در دادسرای اوین همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. وی با دستور مسئولان زندان  از تاریخ ۱۴ آبان ماه، از برقراری تماس تلفنی و از زمان بازداشت از ملاقات با خانواده محروم شده است.

آقای عزیزی پیشتر با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از حضور “۱۲ تن از ماموران نیروهای امنیتی در منزل پدری خود خبر داده بود” و نوشته بود: “حدود سه ساعت پیش به گفته ی مادرم ۱۲ مرد مسلح برای ربایش بنده به خانه ی پدری ام یورش برده اند. جدا از مسائل تلخی که آنجا اتفاق افتاده اعلام کرده اند فردا به دادسرای اوین بروم برای پاره ای از توضیحات بخوانید بازداشت وحشیانه با توجه به اتفاقات امشب”

 یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “امیر عزیزی ابتدا در روز یکشنبه ۳ مهرماه، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تجمعات میدان ولیعصر تهران بازداشت و چندی بعد با تعهد آزاد شده بود. نهایتا در شنبه شب ۹ مهرماه، ساعت ۱ بامداد تعداد ۱۲ نفر از ماموران با ورود به منزل پدری وی به جهت بازداشت آقای عزیزی اقدام به تفتیش و ضبط برخی از وسایل او از جمله کتابها و دست نوشته های وی کردند.”

به گفته این منبع مطلع، “آقای امیری در تاریخ ۱۰ مهرماه، در بدو ورود به دادسرای اوین مورد ضرب وشتم قرار گرفته به طوری که وی از ناحیه دست دچار شکستگی و عینک وی در صورتش شکسته شد.”

امیر عزیزی در تاریخ ۱۵ مهرماه، پس از اتمام دوران بازجویی در بازداشتگاه ثارالله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی در نهایت پس از واقعه آتش سوزی در زندان اوین به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شده بود.

یک منبع مطلع دیگر در رابطه با وضعیت آقای عزیزی به هرانا گفته بود: “وی در دورانی که در زندان اوین بود از مسئولین زندان درخواست عینک کرده بود و در جواب به وی گفته بودند خدا رو شکر کن چشمات هنوز سالمه!”

امیر عزیزی، ۲۵ ساله، دانشجوی ارشد معماری دانشگاه تهران شمال و ساکن تهران است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر