۱۴۰۱ دی ۱۲, دوشنبه

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۴ شهروند بازداشتی در شهرهای مختلف


  محمدرضا آژر، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در مشهد علیرغم گذشت ۱۰۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان وکیل آباد مشهد بسر میبرد. همچنین امروز یکشنبه ۱۱ دی ماه، میثم مبرهن، ابراهیم ریگی و سعید محمودی شهروندان بازداشتی ساکن ملکان، زاهدان و تبریز با تودیع قرار آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا آژر، شهروند ساکن مشهد علیرغم گذشت ۱۰۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان وکیل آباد مشهد بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند با بیان اینکه “آقای آژر در تاریخ ۳۰ شهریورماه در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده است،” به هرانا گفت: “بعد از اتمام مراحل بازپرسی ابتدا اعلام کردند که اتهام او حضور در تجمعات است. اما هم اکنون با گذشت بیش از ۳ ماه، اتهامات مطروحه علیه او را اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام عنوان کرده اند.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “علیرغم پیگیری های خانواده آقای آژر از دادگاه انقلاب مشهد، مسئولین مربوطه از دادن پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده فرزندشان خودداری می کنند. علیرغم تعیین قرار وثیقه ۵ میلیارد تومانی، مسئولین مربوطه با آزادی موقت وی مخالفت میکنند.”

محمدرضا آژر، ۱۸ ساله و ساکن مشهد است.

از سوی دیگر، امروز یکشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱، میثم مبرهن، شهروند ساکن ملکان با تودیع قرار از زندان مراغه آزاد شد.

آقای مبرهن پیشتر در اواخر آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در شهر ملکان بازداشت و به زندان مراغه منتقل شده بود. همزمان، رسانه های رسمی نیز ویدیویی از اعترافات اجباری میثم مبرهن را پخش کرده بودند.

به گفته خانواده میثم مبرهن، او به دلیل آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران، با اتهاماتی از قبیل محاربه مواجه شده است.

ابراهیم ریگی، شهروند اهل زاهدان نیز امروز یکشنبه ۱۱ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

وی پیشتر در روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در حوالی منزل شخصی خود در زاهدان بازداشت شده بود.

همچنین، روز جاری سعید محمودی شهروند ساکن تبریز با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

آقای محمودی در تاریخ ۶ دی ماه، همزمان با مراسم چهلم آیلار حقی یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری در تبریز، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر