Translate

۱۴۰۱ دی ۱۵, پنجشنبه

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۹ شهروند معترض


  امین عادل احمدیان، وکیل دادگستری، بهراد صباغ، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، مجید شب دینی پاشاکی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در لاهیجان و همچنین هادی حکیم شفایی، زندانی سیاسی سابق، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. بعلاوه مهرداد قادرمرزی، شهروند اهل قروه، بارزان مهدوی شهروند ساکن جوانرود، سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کردی و شیلان رشید زاده، دانشجوی دانشگاه پیام نور سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. افزون بر این، امیر انسانی، دانشجوی دانشگاه آزاد شهر قدس با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین عادل احمدیان، وکیل دادگستری، علیرغم گذشت ۷۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان تهران بزرگ در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به هرانا گفت: “با وجود تعیین شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای احمدیان، مسئولان زندان با آزادی موقت وی تا پایان مراحل دادرسی مخالفت می کنند.”

این وکیل دادگستری پیشتر در تاریخ ۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به الف-یک و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

افزون بر این، بهراد صباغ، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر، علیرغم گذشت ۶۳ روز از زمان بازداشت، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده صباغ با بیان اینکه “حراست دانشگاه، برای بهراد صباغ، پرونده سازی کرده است”، به هرانا گفت: “چندی پیش مسئولان وعده آزادی موقت این دانشجوی بازداشتی را به خانواده اش داده بودند؛ با این وجود وی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.”

آقای صباغ پیشتر در تاریخ ۱۱ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد و تاکنون از محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این، بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، مجید شب دینی پاشاکی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در لاهیجان، علیرغم گذشت ۶۲ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تشریح نحوه بازداشت آقای شب دینی پاشاکی به هرانا گفت: “مجید در تجمعات اعتراضی مورخ ۱۲ آبان ماه در لاهیجان، بر اثر اصابت گلوله ساچمه ای ماموران به شدت مجروح شد. شدت جراحات و تعداد ساچمه های موجود در بدن مجید به میزانی بود که او را به جای بازداشتگاه ابتدا به بیمارستان شفا در لاهیجان انتقال دادند. مجید قبل از تکمیل مراحل درمانی، توسط ماموران اطلاعات سپاه لاهیجان از بیمارستان به محل نامعلومی منتقل شد.”

منبع مطلع افزود: “والدین مجید شب دینی پاشاکی در قید حیات نیستند؛ بی خبری از وضعیت و محل نگهداری وی، به افزایش نگرانی های دیگر بستگان او منجر شده است.”

او ادامه داد: “آقای شب دینی پاشاکی در دوران بازجویی جهت اخذ اعتراف اجباری به اتهامات واهی از جمله مشارکت در کشته شدن یک بسیجی به نام حمید پورنوروز از سوی ماموران اطلاعات سپاه تحت فشار بوده است. علاوه براین، بستگان وی ویدئویی از اعترافات اجباری اخذ شده از یک شهروند که توسط رسانه های رسمی منتشر شده است را منتسب به این شهروند خود می دانند؛ این شرایط نگرانی های بستگان او را در خصوص سرنوشت پر ابهام وی دو چندان کرده است.”

به گفته وی؛ “مجید از حق دسترسی به وکیل نیز محروم و از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.”

مجید شب دینی پاشاکی، اهل روستای پاشاکی واقع در شرق استان گیلان است و تا پیش از بازداشت در مغازه حبوبات فروشی خود در لاهیجان مشغول به کار بوده است.

علاوه بر این، هرانا از منابع مطلع خود باخبر شده است که هادی حکیم شفایی، زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت ۹۵ از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تیرکلا ساری بسر میبرد.

آقای حکیم شفایی در تاریخ ۹ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

هادی حکیم شفایی، پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این، کردپا از بازداشت ۴ شهروند در شهرهای مختلف خبر داده است.

هویت این شهروندان “مهرداد قادرمرزی، برنامه نویس اهل قروه، بارزان مهدوی ساکن جوانرود، سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کردی و عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» و شیلان رشید زاده، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور سقز” عنوان شده است.

بنابر این گزارش، مهرداد قادرمرزی پس از دستگیری به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنندج منتقل شده است. ماموران در زمان بازداشت این شهروند، شماری از وسایل دیجیتال از جمله لپ تاپ و تلفن همراه وی و تلفن های همراه متعلق به پدر و برادرش را نیز ضبط کرده و با خود برده اند.

همچنین در این گزارش آمده است: “بازداشت آقای سیوان ابراهیمی در دادگاه انقلاب سنندج توسط نیروهای امنیتی، درحالیکه وی پیگیر پرونده همسرش، زهرا محمدی، بوده صورت گرفته است.”

از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

به علاوه، شوراهای صنفی دانشجویان کشور از آزادی امیر انسانی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد شهر قدس، خبر داد.

آزادی این دانشجو روز یکشنبه ۱۱ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

آقای انسانی پیشتر در تاریخ ۷ آبان در مقابل دانشگاه محل تحصیل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پیشتر هرانا طی گزارشی، به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این دانشجو پرداخته بود.

در این گزارش، به اتهامات مطروحه علیه وی، اشاره ای نشده است.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...