Translate

۱۴۰۱ دی ۱۶, جمعه

به دلیل مشکلات معیشتی؛ خودکشی دستکم ۲۳ کارگر از ابتدای سال جاری


  از ابتدای امسال تا ۸ دی ماه، ۲۳ کارگر در استان‌ های خوزستان، کرمان، فارس، سمنان، خراسان رضوی، ایلام، گیلان، کرمانشاه، قزوین، کهگیلویه‌ و بویراحمد، آذربایجان غربی و گلستان، به دلایلی مانند فقر، معوقات مزدی یا تعدیل و اخراج از محل کار، خودکشی کرده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد آنلاین، از ابتدای امسال تا ۸ دی ماه، ۲۳ کارگر در استان‌ های مختلف کشور به دلیل فقر، معوقات و طلب‌ های مزدی یا تعدیل و اخراج از محل کار، خودکشی کرده‌ اند.

بر اساس این گزارش، از اخبار منتشر شده درباره خودکشی کارگران در سال ۱۴۰۱ نشان می‌ دهد از ابتدای امسال تا ۸ دی و طی ۲۸۳ روز، ۲۳ کارگر ساکن یا شاغل در استان‌ های خوزستان، کرمان، فارس، سمنان، خراسان رضوی، ایلام، گیلان، کرمانشاه، قزوین، کهگیلویه‌ و بویراحمد، آذربایجان غربی و گلستان، به دلیل فقر، معوقات و طلب‌ های مزدی یا تعدیل و اخراج از محل کار، خودکشی کرده‌ اند که صرف‌نظر از تاریخ تقویمی ثبت خودکشی‌ ها، به‌طور میانگین، هر ۱۲ روز یک کارگر برای پایان دادن به زندگی خود اقدام کرده است.

در ادامه این گزارش طبق این بررسی‌ ها آمده است: استان ایلام با ۵ مورد خودکشی کارگران در صدر جدول بوده، استان کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد با ۳ مورد، استان خوزستان با ۳ مورد، استان کرمانشاه با ۳ مورد، استان فارس با ۲ مورد و استان‌های آذربایجان غربی، قزوین، گیلان، گلستان، کرمان ، خراسان رضوی و سمنان هر کدام با یک مورد، در ردیف‌ های بعد هستند.

 افزون بر این، تمام متوفیان، مرد و کارگر پیمانکاری یا روزمزد و با قراردادهای موقت و امنیت شغلی ناپایدار بوده‌ اند، فقط دو مورد از خودکشی‌ ها (خودکشی کارگر شاغل در یک شرکت تولید فرآورده‌ های شیمیایی در استان قزوین و کارگر شاغل در یک آرایشگاه در استان خراسان رضوی) دلیل نامعلوم داشته اما از مجموع ۲۱ مورد دیگر، ۱۱ مورد، به دلیل اخراج از محل کار، ممنوع‌ الورود شدن به محل کار، تنبیه و توبیخ انضباطی با تهدید به اخراج بوده، ۵ کارگر به دلیل فقر و بیکاری خودکشی کرده‌ اند، ۴ مورد از خودکشی‌ ها به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از معوقات مزدی رخ داده و یک کارگر پس از درگیری با کارفرما خودکشی کرده که البته هنوز معلوم نیست این اختلاف کارگری و کارفرمایی، تا چه حد با مشکلات مزدی و معیشتی کارگر در ارتباط بوده است.

 همچنین بیشترین خودکشی‌ های کارگران، در ماه‌ های خرداد و مرداد، به تعداد ۷ مورد در هر ماه بوده و ماه دی با ۳ مورد، ماه اردیبهشت با دو مورد ، ماه مهر با دو مورد و سپس، ماه‌ های تیر و شهریور هر کدام با ثبت یک مورد خودکشی در ردیف‌ های بعد هستند. طبق بررسی‌ های «اعتماد» و به استناد جزییات اخبار خودکشی ۲۱ نفر از کارگران، خودسوزی، حلق‌ آویز، مصرف قرص [….] و شلیک با اسلحه، روش‌ هایی بوده که این کارگران برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کرده‌ اند؛ روش‌ هایی که امید بازگشت و نجات قربانی، تا صفر سقوط می‌ کند؛ ۱۰ کارگر خود را آتش زده‌ اند، ۶ کارگر خود را حلق‌ آویز کرده‌ اند، سه کارگر با مصرف قرص [….] به زندگی خود پایان داده‌ اند و ۲ کارگر با اسلحه به خود شلیک کرده‌ اند.

سیروس و کریم، دو کارگر ۲۰ ساله، هر دو ساکن یک روستا و هر دو شاغل در یک واحد نانوایی در شهرستان ممسنی بودند که ۲۲ اردیبهشت امسال، بعد از اخراج از نانوایی، با خوردن قرص [….] خودکشی کردند. آخرین تصویر به جا مانده از این دو جوان جانباخته، فیلم کوتاهی است که ساعاتی پیش از مرگ‌شان ضبط کرده‌اند و رو به دوربین و رو به چشم‌های میلیون‌ها انسان زنده، می‌گویند که شغل‌شان را از دست داده‌اند و از این زندگی خسته‌اند.

آرش و علی و محمد، کارگران اخراجی کارخانه پتروشیمی در استان ایلام بودند. هر سه اخراج شدند، هر سه خودشان را کشتند. علی و محمد به فاصله ۲۴ ساعت خودکشی کردند؛ یکی ۱۶ مرداد و یکی ۱۷ مرداد. یکی ، به خودش شلیک کرد و یکی ،خودش را حلق‌آویز کرد. آرش با خوردن قرص [….] از این دنیا رفت. از مرگ آرش ۱۰ روز می‌گذرد.

خسرو، جانباز جنگ و بازنشسته و ساکن «سنقر» بود. ۱۱ مرداد، در اعتراض به شنیده نشدن فریادهای مکررش بابت مشکلات شدید معیشتی ، خودش را به آتش کشید.

اوایل دی‌ ماه امسال، محمد؛ کارگر ۳۸ ساله ساکن خلیل‌آباد، اول، دو فرزندش را کشت و سپس، خودش را حلق‌آویز کرد.

یک کارگری  از اهالی «لنده» که خرداد امسال به دلیل ناتوانی در تامین ودیعه مسکن، خودش را کشت.

 کارگری دیگر از اهالی یاسوج که خرداد امسال به دلیل ناتوانی از پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومانی خودش را آتش زد و ۳ فرزندش را تنها گذاشت …..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...