Translate

۱۴۰۱ دی ۱۱, یکشنبه

بیش از ۱۰۰ روز اعتراض؛ گزارش جمع بندی از احکام صادره علیه شهروندان معترض


  صدور احکام برای شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری از هفته نخست آبان ماه شروع شد و تا تاریخ ۸ دیماه مجموعا ۶۶۳ نفر توسط دادگاه های جمهوری اسلامی با اتهاماتی متفاوت به تحمل انواع مجازات ها محکوم شدند که از این میان میتوان به صدور ۱۳ حکم اعدام، ۱۳۱۰ ضربه شلاق و ۸۵۶۴ ماه حبس اشاره کرد. گزارش پیش رو حاصل ۶۶۳ گزارش در خصوص صدور احکام از منابع مستقیم هرانا، منابع دولتی و غیر دولتی و شبکه های اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت، موجب شروع اعتراضاتی از تاریخ ۲۶ شهریور ماه در ایران شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، تخمین بازداشت شدگان در جریان اعتراضات به بیش از ۱۹ هزار نفر میرسد و از هفته نخست آبان ماه تا ۸ دیماه مجموعا ۶۶۳ نفر توسط دادگاه های جمهوری اسلامی محکوم شدند. اکثر این شهروندان توسط دادگاه های انقلاب محاکمه شدند و در مراحل دادرسی به وکیل تعیینی دسترسی نداشتند. گزارشاتی نیز در خصوص عدم همکاری وکلای تسخیری با بازداشت شدگان و خانواده های آنها منتشر شده است.

هرانا تاکنون توانسته است به اطلاعات مربوط به محکومیت ۵۷۰ تن دست پیدا کند که در این میان صدور ۱۳ حکم اعدام و ۱۳۱۰ ضربه شلاق برای ۲۶ تن، شماری را در معرض این احکام مرگ آور و غیرانسانی قرار داده است.

تا کنون ۸۵۶۴ ماه حبس برای معترضین بازداشت شده صادر شده که ۱۳۲ ماه از این احکام به حالت تعلیق درآمده است.

از سوی دیگر ۲۶ تن دستکم به پرداخت ۸۲۸ میلیون ریال جریمه نقدی، ۲۴ نفر به تحقیق و انجام مطالعات ایدئولوژیک، ۵ مورد به منع عضویت در دسته جات، ۶ تن به محرومیت از حضور در فضای مجازی، ۲۶ تن به ممنوعیت خروج از کشور، ۲ نفر به انجام خدمات اجتماعی اجباری و ۱۲ مورد دیگر به احکامی مانند تبعید، انفصال از خدمات و غیره محکوم شدند.

لازم به ذکر است که در زمان تنظیم این گزارش احکام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو شهروند معترضی که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم سابقه اجرا شده است.

در تاریخ ۳۰ آذر، هرانا طی گزارشی، اطلاعات مربوط به ۵۸ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر را منتشر کرد که یا به اعدام محکوم شدند و یا با اتهاماتی روبرو هستند که میتواند به صدور حکم اعدام برای آنان منجر شود.

از میان محکومین ۸۶ مرد، ۴۵ زن، ۲ کودک دختر و ۶ کودک پسر شناسایی شده است و هرانا در تلاش برای احراز جنسیت و هویت ۵۲۴ محکوم دیگر است.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط هرانا ۷ فعال مدنی، ۳ وکیل یا حقوقدان، ۳ روزنامه نگار، ۲ مرتبط با موسیقی، ۱ پژوهشگر / استاد دانشگاه، ۱ نویسنده یا مترجم، ۱ ورزشکار، ۱ فعال سیاسی، ۱ بلاگر یا اینفلونسر، ۱ فعال صنفی و ۶۴۲ شهروند عادی بین محکومین هستند.

در خصوص پراکندگی اتهامات وارده علیه شهروندان بازداشتی میتوان به ۱۵ مورد اتهام فساد فی الارض، ۹ محاربه، ۱۷۰ تبلیغ علیه نظام، ۱۲۴ اخلال در نظم عمومی، ۳۸ اجتماعی و تبانی اشاره کرد و اتهامات ۳۰۷ شهروند محکوم شده توسط هرانا در دست بررسی است.

تاکنون پرونده معترضین مجموعا در ۳۱ شهر و استان به صدور حکم منتهی شده است که میتوان به محکومیت ۴۳۳ شهروند در تهران، ۹۴ تن در قزوین، ۴۰ تن در بیرجند، ۱۶ تن در کرج، ۱۳ تن در دهلران، ۱۲ تن در تبریز، ۹ تن در زاهدان، ۶ تن در سردشت، ۶ تن در اشنویه، ۵ تن در ارومیه، ۲ تن در قائم‌ شهر، ۲ تن در بهبهان، ۲ تن در دهگلان، ۲ تن در اصفهان، ۲ تن در ابهر، ۲ تن در ساری، یک تن در کازرون، یک تن در مشهد، یک تن در خوی، یک تن در اهواز، یک تن در بیرجند، یک تن در سمنان، یک تن در کاشان، یک تن در شهریار، یک تن در گرگان، یک تن در شیراز، یک تن در مهاباد، یک تن در اسلام شهر، یک تن در زنجان اشاره کرد.

همچنین پرونده چهار شهروند دیگر نیز به صدور حکم منتهی شده که در گزارشات منتشر شده به شهر و یا استان آن اشاره نشده است.

اطلاعات منتشر شده در این گزارش حاصل ۵۷ مورد از گزارشات هرانا، ۴۹۰ گزارش از منابع دولتی، ۶۴ گزارش منابع غیردولتی و ۵۲ گزارش از شبکه های اجتماعی است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...