۱۴۰۱ دی ۱۳, سه‌شنبه

گزارشی از وضعیت دو شهروند بازداشتی در زاهدان و تهران


 – طی روزهای اخیر، محمد شهنوازی، توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است. همچنین بهروز احسانی اسلاملو، علیرغم گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، بهروز احسانی اسلاملو علیرغم گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان اوین بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “بهروز احسانی، با گذشت ۳۵ روز، هیچگونه تماسی با خانواده نداشته و طی پیگیری های خانواده، این شهروند از دسترسی به وکیل نیز محروم است. مجموع این شرایط موجب افزایش نگرانی خانواده این شهروند شده است.”

به گفته این منبع مطلع: “خانواده وی برای عدم اطلاع رسانی وضعیت فرزندشان در شبکه های اجتماعی توسط نیروهای امنیتی تحت فشار قرار دارند.”

روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، آقای احسانی در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

همچنین بر اساس گزارشی از کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

هویت این شهروند “محمد شهنوازی، ۲۹ ساله متاهل، فرزند حاجی عیسی اهل زاهدان، عنوان شده است.

در این گزارش گفته شده، آقای شهنوازی امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه، طی تماس تلفنی کوتاهی که با خانواده اش داشته، از انتقال خود از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه به زندان مرکزی زاهدان خبر داده است.

همچنین طی پیگیری های خانواده شهنوازی، دلایل بازداشت این شهروند “همکاری با شبکه های خارجی” و “نوشتن پلاکارد، شعار علیه نظام و حضور در اعتراضات” عنوان شده است.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر