۱۴۰۱ دی ۱۱, یکشنبه

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از بازداشت و آزادی ۴ شهروند


  طی روزهای اخیر، سعید فتاحی در مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بعلاوه محمدرضا (آرش) هاتفی در زندان وکیل آباد مشهد و سعید اله وردی در زندان عادل آباد شیراز، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند. همچنین دانیال قزلجایی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا (آرش) هاتفی دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد، علیرغم گذشت ۶۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به هرانا گفت: «خانواده هاتفی، ویدیویی از اعترافات اجباری اخذ شده از یک شهروند که توسط خبرگزاری های نزدیک به جکومت منتشر شده است را منتسب به فرزند خود می دانند. این وضعیت، نگرانی بیش از پیش آنان را در پی داشته است.»

منبع مطلع ضمن بیان اینکه «محمدرضا از حق دسترسی به وکیل محروم است»، ادامه داد: «در بازجویی ها و اعترافات اجباری اخذ شده، از این دانشجو به عنوان یکی از لیدرها و عوامل اعتراضات صورت گرفته در تاریخ ۷ آبان ماه در دانشگاه آزاد مشهد یاد شده است. این در حالیست که محمدرضا یک روز قبل از شکل گیری تجمعات مذکور، بازداشت شده بود.»

محمدرضا (آرش) هاتفی در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۴۰۱،توسط نیروهای اطلاعات سپاه در مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

افزون بر این، طی روزهای اخیر یک شهروند در مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

کردپا، هویت وی را، “سعید فتاحی” عنوان کرده است.

از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

بعلاوه روز پنجشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۱، توهرا از آزادی دانیال قزلجایی، شهروند ۲۲ ساله ساکن گنبدکاووس خبر داد.

بر اساس این گزارش، آزادی وی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

وی در تاریخ ۲۵ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص بازداشت دانیال قزلجایی به هرانا گفته بود: “دانیال دانشجوی رشته حقوق است و اخیرا شعری در حمایت از اعتراضات سراسری سرود که به دنبال دستگیری‌ اش از صفحه شخصی وی حذف شده است.”

در این گزارش، به اتهامات مطروحه علیه وی اشاره ای نشده است.

از سوی دیگر، ایران اینترنشنال از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سعید اله وردی در زندان عادل آباد شیراز، علیرغم گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان دستگیری وی، خبر داده است.

در این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروند، “اقدام علیه امنیت کشور” عنوان شده است.

سعید اله وردی، شهروند ۱۸ ساله ساکن شیراز، پیشتر توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و سپس به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر