Translate

۱۴۰۱ بهمن ۱۰, دوشنبه

صدور کیفرخواست پرونده هفت شهروند معترض در شیراز


 کیفرخواست پرونده هفت تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شیراز صادر و پرونده آنها به مرجع قضایی ارجاع شد. دنا شیبانی، محمد خیوه، اشراق نجف‌ آبادی، امیر ارسلان مهدوی و حسام الدین موسوی، از جمله متهمان این پرونده هستند. مدتی پس از بازداشت این شهروندان، رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیویی از اعترافات اجباری این افراد را منتشر و آنها را به یک “بمب گذاری ناموفق” در شیراز متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، کیفرخواست پرونده هفت تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شیراز صادر و پرونده آنها به مرجع قضایی ارجاع شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس، اتهام مطروحه علیه این شهروندان را “اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” عنوان کرد.

کاظم موسوی افزود: “چهار تن از این متهمان با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌ اند و سه تن دیگر هم‌ اکنون در بازداشت به سر می‌ برند”.

دنا شیبانی، مربی اسنوبرد و گرافیست، محمد خیوه کوهنورد و طبیعت‌ گرد به همراه سه ورزشکار دیگر به نام های حسام الدین موسوی، امیر ارسلان مهدوی و اشراق نجف‌ آبادی، اواخر آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری اخیر به صورت جداگانه توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

در پی بازداشت این افراد، تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ویدیویی از اعترافات اجباری پنج ورزشکار ساکن شیراز را منتشر کرد. در اعترافات اجباری این شهروندان که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده بود، ادعا شد که آنها متهمان یک “بمب گذاری ناموفق” در شیراز هستند.

در پی این اقدام، عرفان نجف‌ آبادی، برادر اشراق نجف‌ آبادی در مصاحبه ای با روزنامه شرق، فیلم اعترافات اجباری این پنج شهروند را “شوکه کننده” عنوان کرد و گفت” “چند تماس کوتاه تلفنی و یک ویدیوی «اعتراف» تمام آن چیزی است که خانواده اشراق در مورد این پرونده می‌ دانند.”

سرانجام محمد خیوه و دنا شیبانی در تاریخ ۳۰ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه ۴ میلیارد تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

همچنین اشراق نجف‌ آبادی، عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌ سواری کوهستان ایران نیز چندی پیش از زندان عادل آباد شیراز به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد.

لازم به ذکر است، هرانا اوایل آذرماه امسال طی گزارشی در گفتگو با محمدحسین آقاسی و پیام ابوطالبی، دو حقوقدان و وکیل دادگستری روند منجر به آزادی محمد خیوه و دنا شیبانی و برخی دیگر از متهمان در معرض احکام مرگ آور را مورد بررسی قرار داد.

تاکنون از هویت دو متهم دیگر این پرونده اطلاعی حاصل نشده است.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قانون موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مصوب 30/05/1386با اصلاحات و الحاقات بعدي

  ماده واحده موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مشتمل بر يك مقدمه و سيزده ماده به شرح پيوست تصويب و ...