Translate

۱۴۰۱ دی ۱۵, پنجشنبه

بازداشت های پرتعداد در زاهدان؛ احراز هویت تعدادی از بازداشت شدگان


  در طی چهار روز اخیر تعداد زیادی از شهروندان ساکن زاهدان توسط نیروهای انتظامی-امنیتی بازداشت شدند. منابع رسمی بازداشت شدگان را “ارازل و اوباش”، “سارقان مسلح” و “اتباع بیگانه غیرمجاز” معرفی کردند در حالی که منابع محلی با رد این ادعا، تاکید می کنند این بازداشت ها در راستای مقابله نهادهای امنیتی با اعتراضات ادامه دار شهروندان در مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شده اند.

خبرگزاری فارس یکی از رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی به نقل از روابط عمومی اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان از بازداشت بیش از ۱۰۰ تن تحت عنوان “اراذل و اوباش”، “سارقان مسلح ” و “اتباع بیگانه غیرمجاز” خبر داد و مدعی شد: “این افراد نقش موثری در نا امنی ،ایجاد رعب و وحشت و سرقت های به عنف در زاهدان را داشتند.”

روز گذشته نیز خبرگزارهای وابسته به نهادهای امنیتی از بازداشت “عوامل مرتبط با خارج از کشور و یک گروه تروریستی” در زاهدان خبر داده بودند.

امروز پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری حال وش که وضعیت حقوق بشر در بلوچستان را گزارش می کند، طی گزارشی تعداد این بازداشت شدگان را دستکم ۱۱۳ نفر اعلام کرد که هویت ۵ نفر از آنها روز گذشته احراز شده بود و امروز هویت ۲۹ تن دیگر از جمله چندین شهروند که کمتر از ۱۸ سال سن داشتند را احراز کرده است.

حال وش هویت های احراز شده جدید را به این شرح اعلام کرد؛ ” بنیامین کوهکن، ۱۶ ساله و فرزند حمیدرضا، محمد گرگیج، ۱۸ ساله، اسحاق ریگی،۲۳ ساله و فرزند محمد، کریم کشانی، سعید (فامیل نامشخص)، یاسین ارباب، ۱۸ ساله، بلال (یاسر) توتازهی، ۱۷ ساله، احسان ایدون، ۱۴ ساله، الیاس کوهکن، ۱۹ ساله و فرزند حمید رضا، منصور سارانی، احسان رخشانی، ۱۷ ساله و فرزند عبدالقادر، مهدی نارویی، ۲۰ ساله، عزیز شه بخش، فرزند مهیم، عبدالخالق شه بخش، روزبه براهویی، ۱۶ ساله، فرزند قدوس و ساکن منطقه کوثر، شهاب شهنوازی، ۲۴ ساله، ایوب ریگی، ساکن منطقه کوثر، ایرج سالارزهی، ۲۰ ساله و ساکن خیابان مزاری، محمد عاصف خارکوهی، مجید خارکوهی، مراد خارکوهی، محمد خارکوهی، جبار خارکوهی، ابراهیم خارکوهی، اسماعیل خارکوهی، غفور دهمرده، حنظله جمالزایی، اهل منطقه شیرآباد، عمر کبدانی، ۱۴ ساله و ساکن منطقه کوثر و عارف (فامیل نامشخص)”.

این خبرگزاری، بیش از این نیز هویت ۵ شهروند بازداشت شده دیگر به نامهای محمد براهویی، الیاس پورکریمی (براهویی)، نعمت الله سرگلزایی، احسان سرگلزایی و علی براهویی را اعلام کرده بود.

کمپین فعالین بلوچ، دیگر گروه حقوق بشری فعال در این منطقه، هویت ۹ فرد دیگر افزون بر اسامی فوق را به شرح زیر احراز و اعلام کرد.

علی اکبر کبدانی، ۱۹ ساله، فرزند لعل محمد و اهل محله بازار مشترک زاهدان، کامبیز ریگی، ۲۵ ساله و مسافرکش، شهریار حسن زهی، ۱۷ ساله و دانش آموز، عادل محمدزهی، ۱۸ ساله، فرزند کریم و شاغل در مکانیکی خودرو، علی دهمرده، ۲۶ ساله و فرزند علیم، شکور ریگی، ۲۴ ساله، فرشید قنبر زهی(گرگیج)، ۲۱ ساله، منصور (فامیل نا مشخص)، فرزند برات و رضا صفرزایی، ۱۸ ساله و اهل محله پیربخش زاهدان.

همانطور که اشاره شد تاکنون هویت ۴۳ شهروند بازداشت شده احراز شده است در حالی که براساس گزارش های منتشر شده دستکم ۱۱۳ شهروند در محلات مختلفی در زاهدان از جمله بازار مشترک، خیابان کوثر، بعثت و پارک کودک و مناطق دیگر توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی به دست نیامده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...