Translate

۱۴۰۱ دی ۱۳, سه‌شنبه

گزارشی از آخرین وضعیت ۵ شهروند بازداشتی در شهرهای مختلف


فرناز علیزاده گلنبر شهروند بازداشتی، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. همچنین روز یکشنبه ۱۱ دی ماه نرگس بهیاری از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. از سوی دیگر فرزاد مجیدی، حسام محمدی تبار و جواد آصفی در شهرهای جوانرود و سمیرم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرناز علیزاده گلنبر شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “به خانم علیزاده اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تبریز تفهیم شده و نهایتا با تودیع وثیقه آزاد شده است.”

این منبع افزود: “وی بعد از آزادی به دلیل مشکلات تغذیه در زندان به بیمارستان منتقل شده است.”

فرناز علیزاده گلنبر تاریخ دوشنبه ۲۸ آذر توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بود.

افزون بر این، روز یکشنبه ۱۱ دیماه، نرگس بهیاری شهروند بازداشتی در زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

یک منبع مطلع در گفت و گو با هرانا در خصوص وضعیت خانم بهیاری عنوان کرد: “حدود یک هفته پیش نرگس در زندان اوین در اعتراض به جلوگیری از تماس و ملاقات با خانواده و عدم دسترسی به دارو دست به اعتصاب غذا زده و به سلول انفرادی منتقل شده بود. وی پس از تحمل یک هفته انفرادی به دلیل وخامت حال، به بهداری منتقل شده و در آنجا توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه سر و مچ دست دچار آسیب شده است. همچنین در بهداری به جای داروهای خانم بهیاری فقط به وی داروی خواب آور داده شده است. نهایتا با وجود آسیبهای جدی نرگس بهیاری تاریخ ۱۱ دی ماه شبانه به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.”

 اواسط آذرماه نرگس بهیاری، عکاس و فیلم‌ بردار ساکن تهران، برای دومین بار در رابطه با اعتراضات سراسری در منزلش توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده بود.

سهیلا بهیاری، خواهر این شهروند بازداشتی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اظهار داشت: “پیش از این نیز نرگس بهیاری در تاریخ ۱۸ آبان به دلیل ممانعت از ضرب و شتم یک دختر جوان در جریان تجمعات مردمی، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. وی در جریان درگیری با ماموران از ناحیه بازوی چپ دچار جراحت شده و نهایتا پس از گذشت سه هفته و با پایان مراحل بازجویی، بدون اطلاع قبلی از زندان اوین آزاد شد.”

از سوی دیگر، دو شهروند در شهرستان جوانرود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

خبرگزاری کردپا هویت این شهروندان را “فرزاد مجیدی و حسام محمدی تبار، ۱۸ ساله، عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت حسام محمدی تبار، روز ۱۲ دی ماه، در خیابان سعدی این شهرستان صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این ۲ شهروند اطلاعی در دست نیست.

همچنین خبرگزاری بی بی سی فارسی، از بازداشت جواد آصفی، هنرمند و خواننده اهل سمیرم در بامداد دوشنبه ۱۲ دی ماه، به دلیل شرکت و آواز خواندن در مراسم چهلم علی عباسی یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری در سمیرم خبر داد.

بر اساس این گزارش وی در جریان شرکت در مراسم آواز اعتراضی “بیایید بگیرید، بیایید ببرید، بکشید، من هم مثل علی هستم، مثل مراد هستم” خوانده بود.

لازم به ذکر است علی عباسی، ۲۳ ساله و اهل سمیرم در تاریخ ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری در این شهر جان خود را از دست داد و روز پنج شنبه ۸ دی ماه مراسم چهلم وی با شرکت شهروندان معترض و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار شده بود.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سراوان؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک سوختبر انجامید

  روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، یک سوختبر در شهرستان سراوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی مصدوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین ...