۱۴۰۱ دی ۱۳, سه‌شنبه

دیوان عالی کشور؛ تایید حکم اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی/ نقض حکم ۱۴ تن دیگر


– حکم اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در پرونده موسوم به “قتل بسیجی روح الله عجمیان” در دیوان عالی کشور تایید شد. همزمان حکم ۱۴ متهم دیگر این پرونده به نام های “حمید قره حسنلو، حسین محمدی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارانی، رضا شاکر زواردهی، محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، علی معظمی گودرزی، فرزانه قره حسنلو، بهراد علی کناری، جواد زرگران، آرین فرزام نیا، امین مهدی شکراللهی و امیرمحمد جعفری” توسط این مرجع قضایی نقض و پرونده آنها برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد. آقایان قره حسنلو، محمدی و آریا نیز جزو محکومین به اعدام در این پرونده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ایلنا، حکم اعدام مهدی کرمی و سید محمد حسینی در دیوان عالی کشور تایید شد.

همزمان، حکم ۱۴ متهم دیگر این پرونده که پیشتر به احکام اعدام، حبس و یا نفی بلد محکوم شده بودند، نقض شده است.

دیوان عالی حکم اعدام صادره علیه حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به دلیل آنچه “وجود نقص در رسیدگی” عنوان کرده، نقض و پرونده این افراد را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده است.

این مرجع قضایی همچنین حکم حبس و نفی بلد صادر شده در خصوص ۱۱ متهم دیگر به نام های “مهدی محمدی، شایان چارانی، رضا شاکر زواردهی، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، علی معظمی گودرزی، فرزانه قره حسنلو، بهراد علی کناری، جواد زرگران، آرین فرزام نیا، امین مهدی شکراللهی و امیرمحمد جعفری” را نقض و پرونده آن ها را به شعبه هم عرض ارجاع داده است.

دیوان عالی کشور، “نقص در رسیدگی و لزوم تکمیل تحقیقات و رعایت تناسب مجازات با میزان اقدامات هر یک از آنان” را از دلایل این اقدام عنوان کرده است.

این معترضان پیشتر در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج به نام روح اله عجمیان در کرج بازداشت شدند.

قوه قضاییه در گزارشات اولیه تعداد متهمین این پرونده را ۱۱ نفر اعلام کرده بود. در روز اول دادگاه خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضاییه) نام ۱۵ نفر را به عنوان متهمین این پرونده مطرح کرد. در جلسه سوم، یک شهروند دیگر به نام حسین محمدی نیز تحت عنوان متهم این پرونده در دادگاه حاضر شد تا مجموع متهمان به ۱۶ تن برسد. نهایتا قوه قضاییه از صدور حکم، برای ۱۶ نفر مرتبط با این پرونده از جمله ۵ حکم اعدام خبر داد. با این حال، طبق روال سایر احکام اعدامی که در هفته های اخیر توسط شعب مختلف دادگاه های انقلاب در ارتباط با بازداشت شدگان اعتراضات اخیر صادر شده، قوه قضاییه به این که دقیقاً کدام یک از متهمان این پرونده با حکم اعدام مواجه شده اند، اشاره ای نکرد.

خبرگزاری هرانا هویت ۵ محکوم به اعدام در این پرونده را به نامهای محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حمید قره حسنلو، رضا آریا و حسین محمدی احراز کرده است.

به غیر از این پنج حکم اعدام، برای یازده متهم دیگر این پرونده نیز احکام حبس تا ۲۵ سال و نفی بلد صادر شد. علی معظمی گودرزی به ۲۵ سال حبس و خانم قره حسنلو به ۲۵ سال زندان و نفی بلد محکوم شدند. از احکام صادره علیه دیگر شهروندان اطلاع دقیقی حاصل نشده است.

پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: «۱۵ متهم اولیه این پرونده تا زمان اتمام سه جلسه دادگاه تحت بازداشت اداره اطلاعات کرج بودند و از بازداشتگاه این نهاد به دادگاه برده شدند. با این حال، حسین محمدی (متهم شانزدهم) پیش از دادگاه به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده بود و ناگهان و بدون دلایل مشخص از این زندان به جلسه سوم دادگاه اعزام شد. تمامی ۱۲ متهم مرد بزرگسال این پرونده در حال حاضر در بند عمومی ندامتگاه مرکزی کرج محبوس هستند و سه کودک-نوجوان متهم در این پرونده به نام های امین مهدی شکراللهی، آرین فرزام نیا و امیرمهدی جعفری در بند “اصلاح و تربیت فرهنگی” زندان کچویی کرج به سر می برند.»

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر