Translate

۱۴۰۱ اسفند ۳, چهارشنبه

اتهام محاربه؛ حسن عبیات در زندان سپیدار اهواز اعدام شد


 – حکم حسن عبیات، زندانی که پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود، روز دوشنبه یکم اسفندماه در زندان سپیدار اهواز به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۱، حسن عبیات، در زندان سپیدار اهواز اعدام شد.

کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب‌ های ایران فعالیت دارد، ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: «آقای عبیات پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند از بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود.»

دحیمی افزود: «حسن در رابطه با اعتراضات ۲۶ فروردین ۱۳۹۰، در خوزستان که مصادف با سالروز نا آرامی های سال ۸۴ در این منطقه بود، به همراه ده ها تن دیگر از شهروندان معترض بازداشت شدند.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «آقای عبیات و پنج شهروند بازداشت شده دیگر، بیش از یازده ماه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز بسر بردند.»

به گفته وی، «حسن عبیات و پنج هم پرونده ای دیگرش به نام های خالد عبیداوی، رضا نزال عبیداوی (عنیدزاده)، جلیل نعامی، جاسم ساعدی و عیدان بیت سیاح، جهت اخذ اعتراف اجباری در طول دوران بازداشت، توسط بازجویان پرونده تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفتند و در آن زمان، چندین ویدیو از اعترافات اجباری اخذ شده از آن ها توسط شبکه “پرس تی وی” وابسته به حکومت، رسانه ای شد.»

آقای دحیمی ادامه داد: «وقایع متعددی که از سال ۸۴ تا سال ۹۰ (زمان دستگیری این افراد) در منطقه مورد اشاره به وقوع پیوسته و به سرانجام قضایی روشنی منتهی نشده بود، در پرونده این افراد لحاظ شد. نهایتا شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آقای عبیات را از بابت اتهام “محاربه” از طریق قتل کاظم آدوس بیت مریان، از سرداران سپاه پاسداران به اعدام و دیگر هم پرونده ای های وی را نیز به احکام طولانی مدت حبس محکوم کرد.»

حسن عبیات، فرزند جلاو، متولد ۱۳۵۷ که روز دوشنبه یکم اسفند ماه در زندان سپیدار اهواز اعدام شد، در زمان بازداشت متاهل، دارای چند فرزند و اهل شهرستان حمیدیه بود.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۵۷ گزارش به ثبت رسیده است، که شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، از جمله محکومیت ۶ نفر در ملاعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر است. از این میزان ۲ حکم اعدام در ملاعام صورت گرفته است. همچنین ۵ فرد که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند و در اصطلاح حقوقی آنها را کودک-مجرم می خوانند نیز در میان اعدام شدگان امسال قرار داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قانون موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مصوب 30/05/1386با اصلاحات و الحاقات بعدي

  ماده واحده موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مشتمل بر يك مقدمه و سيزده ماده به شرح پيوست تصويب و ...