۱۴۰۱ بهمن ۱۳, پنجشنبه

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از وضعیت شش شهروند از جمله دو نوجوان


 عمر آنشینی، طارق حسینی و آروین نیک‌ پی در شهرهای زاهدان، جوانرود و مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بعلاوه، ناصر باران زهی، شهروند اهل زاهدان، علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین محمد رخشانی آزاد و علی رخشانی آزاد دو نوجوان بازداشتی از زندان زاهدان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز دوشنبه دهم بهمن ماه ۱۴۰۱، یک شهروند در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هویت وی، “عمر آنشینی، ۱۹ ساله، فرزند تیمور و اهل زاهدان”، عنوان شده است.

افزون بر این، “ناصر باران زهی، ٢۵ ساله و اهل زاهدان”، علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

در این گزارش آمده است: “آقای باران زهی، در تاریخ ۲۸ دی ماه، در حالی که قصد رفتن به مراسم تشییع جنازه «منصور هرمزی» از جانباختگان جمعه خونین زاهدان را داشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.”

گفته میشود، “علیرغم مراجعات مکرر خانواده باران زهی به مراجع امنیتی و قضایی، مسئولان از ارائه پاسخی روشن در خصوص سرنوشت فرزندشان امتناع می کنند.”

علاوه بر این، روز سه شنبه یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، یک شهروند در مریوان بازداشت شد.

خبرگزاری کردپا، هویت وی را “آروین نیک‌ پی، فرزند حسن و اهل روستای «نی» از توابع مریوان” گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت آقای نیک‌ پی، در منزل شخصی خود و بدون ازائه حکم قضایی صورت گرفته است. ماموران اقدام به تفتیش محل کرده و شماری از وسایل دیجیتال از جمله لپ تاپ و یک دستگاه تلفن همراه وی را ضبط کرده اند.

تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای نیک پی اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این، کردپا از بازداشت یک شهروند دیگر با هویت “طارق حسینی، روحانی علوم دینی در جوانرود” خبر داده است.

در این گزارش آمده است: “روز یکشنبه ۹ بهمن، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و با شکستن شیشه درب خانه این شهروند، وارد منزل او شدند و بازداشتش کردند. آقای حسینی جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در کرمانشاه منتقل شده است.”

بعلاوه، کمپین فعالین بلوچ از آزادی دو نوجوان بازداشتی به نام های محمد رخشانی آزاد و علی رخشانی از زندان زاهدان خبر داد.

این کمپین پیشتر با انتشار گزارشی از احتمال مواجه این دو نوجوان ۱۵ و ۱۶ ساله با طرح اتهام محاربه، ابراز نگرانی کرده بود.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر