Translate

۱۴۰۲ مرداد ۱۸, چهارشنبه

قانون موافقتنامه همكاري فرهنگي و علمي و فني بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين - مصوب 1363/11/16

 ماده واحده - موافقتنامه همكاري فرهنگي و علمي و فني بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين مشتمل بر يك مقدمه وده ماده بشرح پيوست و اجازه مبادله اسناد آن داده ميشود.

قانون مشتمل بر ماده واحده و موافقتنامه پيوست در جلسة روز سه شنبه شانزدهم بهمن ماه يكهزار و سيصد و شصت و سه مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 24 /11 /1363 به تأييد شوراي محترم نگهبان رسيده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي - اكبر هاشمي

بسم الله الرحمان الرحيم

موافقتنامه همكاري فرهنگي و علمي و فني بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين به منظور تحكيم روابط دوستانه فيمابين و همكاري در زمينه هاي فرهنگي و هنري و آموزشي و ورزشي، تصميم به انعقاد اين موافقتنامه گرفته و بشرح زير موافقت نمودند:

ماده ۱ - طرفين متعاهدين خواهند كوشيد كه روابط فرهنگي و علمي و فني بين دو كشور را طبق اصول احترام به حاكميت و عدم مداخله در امور داخلي يكديگر بر اساس عمل متقابل و رعايت منافع متقابل گسترش دهند.

ماده ۲ - طرفين متعاهدين روابط فرهنگي و علمي و فني در زمينه هاي ذيل را تشويق خواهند نمود:

الف- همكاري بين دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي. ب- مبادله اطلاعات و نشريات در رشته هاي ادبيات و هنر و فلسفه و مذهب و باستانشناسي و تاريخ. ج- مبادله كارشناس و پژوهشگر در رشته هاي فرهنگي آموزش و پرورش و هنر به منظور مطالعه در رشته هاي تخصصي مورد علاقه طرفين. د- تشويق مؤثر مبادلات فيمابين در زمينه فيلمهاي سينمائي و تلويزيوني.

هـ- ترتيب ديدارهاي متقابل گروههاي هنري و نمايشگاههاي هنري. و- ترتيب ديدارهاي و مسابقات تيم هاي ورزشي متقابل.

بند د - بشرح زير اصلاح شد:

مبادلات فيمابين در زمينه فيلمهاي سينمائي و تلويزيوني.

ماده ۳ - طرفين متعاهدين طبق مقررات دولتي مربوطه و برحسب توانائي خود مبادله استادان دانشگاه و معلمان و دانش پژوهان را كه دولت از طرفين توصيه كند تسهيل خواهند كرد.

ماده 4 - هر يك از طرفين متعاهدين حتي الامكان آموزش زبان طرف ديگر را در دانشگاههاي خود تشويق خواهد نمود.

ماده ۵ -هر يك از طرفين متعاهدين در چهارچوب قوانين و مقررات خود تسهيلات لازم را براي اتباع طرف ديگر كه از طرف دولت متبوعشان جهت انجام مطالعات تخصصي در دانشگاهها و دانشكده ها و كتابخانه ها و موزه هاي آن طرف معرفي مي شوند فراهم خواهد ساخت.

ماده ۶ - طرفين متعاهدين بطور متقابل اعطاي بورس را تشويق خواهند كرد. ماده ۷ - طرفين متعاهدين از مجاري رسمي و در چهارچوب مقررات مربوطه خود اقدامات لازم جهت توسعه همكاري در زمينه

هاي راديو و تلويزيون و تأسيس يك شعبه خبرگزاري يا انتصاب خبرنگاران مقيم در پايتخت يكديگر به عمل خواهند آورد.

ماده ۸ - هر يك از طرفين متعاهدين با توجه به تشكيلات مملكتي خود، كار تدوين و هماهنگ سازي و پيگيري و اجراي برنامه هاي مبادلات را به يك اداره اجرائي معرفي شده محول خواهد كرد. هر يك از طرفين متعاهدين قسمت مربوطه سفارت خود را مسئول حفظ تماس با اداره معرفي شده طرف ديگر خواهد كرد. هرگاه يكي از طرفين متعاهدين لازم بداند مي تواند به طرف ديگر پيشنهاد كند جلسه مشتركي بمنظور بررسي و مذاكره درباره پيشرفت مبادلات فرهنگي بين دو كشور تشكيل شود.

ماده ۹ - اين موافقتنامه پس از طي مراحل تصويب بر اساس قوانين داخلي هر يك از طرفين متعاهدين از تاريخ صدور آخرين اطلاعيه بيكديگر لازم الاجراء خواهد بود.

ماده ۱۰ - موافقتنامه حاضر مدت پنج سال اعتبار خواهد داشت و پس از آن خود بخود براي دوره هاي پنج ساله ديگر تمديد خواهد شد، مگر آنكه يكي از طرفين متعاهدين با دادن يك اطلاعيه كتبي شش ماه قبل از انقضاء مدت بطرف ديگر قصد خود را داير به فسخ آن اعلام كند.

اين موافقتنامه در تاريخ 23 شهريور 1362 شمسي برابر با 14 سپتامبر 1983 در شهر پكن در سه نسخه به زبانهاي فارسي و چيني و انگليسي تنظيم گرديد و هر سه متن داراي اعتبار يكسان است. در صورت بروز اختلاف در تفسير موافقتنامه متن انگليسي داراي اعتبار خواهد بود. از طرف دولت جمهوري اسلامي ايران - (دكتر علي اكبر ولايتي - وزير امو خارجه) از طرف دولت جمهوري خلق چين - (ووشوچين- مشاور عالي دولت و وزير امور خارجه ) موافقتنامه فوق مشتمل بر يك مقدمه و ده ماده منضم به قانون موافقتنامه همكاري فرهنگي و علمي و فني بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين ميباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قانون موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مصوب 30/05/1386با اصلاحات و الحاقات بعدي

  ماده واحده موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مشتمل بر يك مقدمه و سيزده ماده به شرح پيوست تصويب و ...