Translate

۱۴۰۱ آذر ۳۰, چهارشنبه

تداوم بازداشت؛ وضعیت پر ابهام فربد علوی، شهروند بهائی


  خانواده فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری علیرغم گذشت ۱۶ روز از زمان بازداشت از وضعیت او بی‌ خبر هستند. عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری علیرغم گذشت ۱۶ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در رابطه با آخرین وضعیت آقای علوی به هرانا گفت: “فربد علوی در طی تماس تلفنی که با خانواده اش داشته اعلام کرده در زندان اوین است. با مراجعه خانواده وی به این زندان، ماموران گفتند که اسم فربد در سیستم ثبت نیست. آنها به زندان تهران بزرگ مراجعه کردند و در آنجا هم اعلام کردند که آقای علوی آنجا نیست. این امر موجب نگرانی خانواده او شده است.”

به گفته این منبع مطلع، “علیرغم پیگیری های مکرر خانواده آقای علوی در رابطه با محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه فرزندانشان از مراجع قضایی و امنیتی، تاکنون مسئولان از ارائه پاسخ در رابطه با فرزند آنها امتناع می کنند. “

این منبع مطلع افزود: “در هفته گذشته ماموران امنیتی مجددا به محل کار آقای علوی مراجعه کرده و ضمن تفتیش، کارمند مغازه ایشان را هم بازداشت کردند. از محل نگهداری او هم اطلاعی در دست نیست.”

فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری روز یکشنبه ۱۳ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی او از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب وی را ضبط کرده و با خود بردند. وی پس از سه روز طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده و نزدیکانش، از انتقال خود به زندان اوین خبر داد.

یک منبع مطلع در این رابطه به هرانا گفته بود: “ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح روز یکشنبه ۱۳ آذر، ماموران امنیتی با چهار ماشین سمند به منزل شخصی آقای علوی رفته و او را بازداشت کردند. ماموران پس از حدود سه ساعت به همراه آقای علوی به مغازه او رفته و آنجا را نیز تفتیش کردند.”

پیشتر نیز یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای علوی به هرانا گفته بود: “پرونده فربد به شعبه دوم دادسرای اوین به ریاست محمود حاج مرادی ارجاع داده شده است. خانواده وی طی روزهای اخیر جهت پیگیری وضعیت فرزندشان و کسب اطلاع از اتهامات مطروحه علیه وی به تهران آمده اند؛ اما علیرغم مراجعات مکرر آنها به دادسرا، مسئولان از ارائه پاسخی روشن به خانواده این شهروند بهائی خودداری می کنند.”

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قانون موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مصوب 30/05/1386با اصلاحات و الحاقات بعدي

  ماده واحده موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مشتمل بر يك مقدمه و سيزده ماده به شرح پيوست تصويب و ...