۱۴۰۱ دی ۴, یکشنبه

با رای شعبه هم عرض؛ لغو مجازات تکمیلی رضا اسلامی


  شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجازات تکمیلی رضا اسلامی، زندانی سیاسی سابق را لغو کرد. مجازات تکمیلی آقای اسلامی در شهریور امسال توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. این شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی پیشتر به تحمل ۵ سال حبس، منع تدریس و پژوهش‌ در دانشگاه‌های کشور و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتمادآنلاین، رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع رضا اسلامی از لغو حکم مجازات تکمیلی موکل خود خبر داد.

کوهپایه‌زاده در این باره عنوان کرد: “دیوان عالی کشور در شهریور ماه امسال درخواست اعاده دادرسی را درباره مجازات تکمیلی ایشان مبنی بر محرومیت از تدریس و پژوهش در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شهید بهشتی را پذیرفت و رای را نقض کرد. پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.”

او در ادامه توضیح داد: “خوشبختانه شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در رای صادره مجازات تکمیلی مبنی بر منع تدریس و پژوهش‌ در دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه شهید بهشتی و ممنوعیت خروج از کشور ایشان را طی دادنامه قطعی لغو کرد و ایشان مطابق قانون می‌توانند به فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه ادامه دهند.”

رضا اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پس از بازداشت دفتر آقای اسلامی در دانشکده حقوق مورد بازرسی قرار گرفته و شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ او ضبط شدند. او نهایتا چندی پیش با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات وی پیشتر در تاریخ ۲۹ مهرماه سال گذشته در این شعبه برگزار شده بود. آقای اسلامی در این جلسه از بابت اتهام “همکاری با دول متخاصم خارجی (آمریکا) علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی حاکمیت قانون در کشور چک” محاکمه شده بود.

آقای اسلامی در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۷ سال حبس تعزیری، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تقلیل یافت.

او نهایتا اسفندماه سال گذشته از زندان به مرخصی اعزام شد و در فروردین امسال شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با آزادی مشروط وی موافقت کرد.

رضا اسلامی، فرزند غلام علی، متولد ۱۳۴۲، متاهل، پدر ۲ فرزند، اهل و ساکن تهران و شهروند دو تابعیتی ایرانی کانادایی است. آقای اسلامی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک گیل کانادا و یکی از اساتید رشته حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی است.

وی دارای بیش از ۷۰ مقاله داخلی و بین‌المللی در زمینه حقوق بشر است و همچنین تاکنون موفق به تالیف و ترجمه بیش از ۱۰ کتاب در زمینه حقوق بشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر