۱۴۰۱ دی ۱۶, جمعه

آزادی و بازداشت؛ گزارشی از وضعیت سه شهروند در شهرهای مختلف


  روز پنج شنبه ۱۵ دی ماه، روح الله زرین خبرنگار ساکن شهرستان قروه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. همچنین عماد ایرجی، شهروند ساکن مشهد از زندان وکیل آباد این شهر و ابراهیم مهاجر، فعال ترک (آذربایجانی) از زندان تبریز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، روز پنج شنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱، روح الله زرین خبرنگار ساکن شهرستان قروه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در مورد بازداشت آقای زرین به هرانا گفت: “نیروهای امنیتی در زمان بازداشت منزل وی را مورد تفتیش قرار دادند و شماری از وسایل الکترونیکی او را ضبط کرده و با خود برده اند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی، اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این، عماد ایرجی از زندان وکیل آباد مشهد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

آزادی آقای ایرجی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

این شهروند پیشتر در تاریخ ۳۱ شهریور ماه، در منزل شخصی خود در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بعلاوه، ابراهیم مهاجر فعال ترک (آذربایجانی) از زندان تبریز موقتا و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

این شهروند پیشتر در تاریخ ۶ دی ماه، در مراسم چهلم آیلار حقی، از جانباختگان اعتراضات سراسری، همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بود.

آقای مهاجر از بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» مورد تفهیم قرار گرفته است.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر