۱۴۰۱ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

فرجام خواهی جواد روحی در دیوان عالی کشور ثبت شد


 وکیل مدافع جواد روحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری از ثبت درخواست فرجام خواهی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد. به گفته وی، پرونده آقای روحی جهت رسیدگى فرجامى به شعبه نهم دیوان عالى کشور ارجاع شده است. جواد روحی، پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ساری به ۳ بار اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست فرجام خواهی جواد روحی در دیوان عالی کشور ثبت شد.

مجید کاوه، وکیل مدافع آقای روحی با بیان اینکه اتهامات مطروحه علیه موکلش شامل فرمان عفو شانزدهم بهمن نمی شود، گفت: “پرونده جهت رسیدگى فرجامى به شعبه نهم دیوان عالى کشور ارجاع شد”.

رسیدگی فرجامی عبارت است از تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی. به همین دلیل ارجاع پرونده به تنهایی به معنی توقف رای نخواهد بود.

جواد روحی، شهروند معترض ۳۵ ساله و اهل آمل، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر بازداشت شده بود.

وی پس از مدتی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ساری به سه بار اعدام محکوم شد.

بنابر ادعاهای مندرج در حکم صادره، آقای روحی متهم است که به همراه چند تن دیگر، با تهیه ادوات آتش زا (کوکتل مولوتوف)، اقدام به ایجاد حریق در مقر راهنمایی رانندگی میدان آزادی نوشهر کرده است.

قاضی صادر کننده حکم، مدعی است این معترض محکوم به اعدام، «لیدری و عاملیت اصلی هدایت و برنامه ریزی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریور را عهده دار بوده است. در دادنامه صادره، نقش داشتن آقای روحی در «رقص مختلط» در جریان تجمع اعتراضی صورت گرفته، عملی مجرمانه تلقی شده است؛ جواد روحی همچنین متهم است که علاوه بر مقر راهنمایی و رانندگی، در «آتش زدن و تخریب» شمار دیگری از اموال غیر منقول دولتی نظیر ساختمان بانک ها، شهرداری، «نقش اساسی» داشته است.

«حمله مسلحانه به کلانتری و ماموران انتظامی، آتش زدن مغازه های خصوصی و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی» از دیگر مواردی است که دادگاه ارتکاب اعمال مذکور را توسط آقای روحی محرز دانسته است. همچنین «اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، ارتداد از طریق هتک حرمت قرآن و آتش زدن آن و توهین به مقدسات»، از دیگر اتهاماتی است که متهم با آن مواجه است.

دادگاه انقلاب ساری، ویدیویی از جریان تجمع اعتراضی روز ۳۰ شهریور که مدعی حضور این معترض در آن است را از «مستندات حائز اهمیت» در خصوص مجرم شناخته شدن جواد روحی دانسته است.

در واکنش به این موضوع، سلیمان وطن‌ دوست، وکیل تسخیری جواد روحی اظهار داشت: «بازبینی فیلم دوربین مدار بسته و اظهارات موکل، صرفا حضور وی را در جریان این تجمع ثابت می کند؛ اما در خصوص اتهامات وارده بر موکل مانند “افساد فی الارض”، هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام وجود ندارد. موکل در احتراق و تخریب اموال، مباشرت و مشارکت نداشته است. هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز وجود ندارد. همچنین وارد دانستن اتهام ارتداد از طریق آتش زدن قرآن بر موکل صحیح نیست؛ زیرا موکل اطلاعی از اینکه قرآن توسط افراد سو استفاده گر به وی داده شده، نداشته است.»

علیرغم رد تمامی اتهامات توسط جواد روحی و اظهارات وکیل تسخیری وی در جلسه دفاعیات، شعبه اول دادگاه انقلاب ساری در دادنامه ای که صادر کرده، دفاعیات صورت گرفته را «بلاوجه و غیرموثر» دانسته و نهایتا این معترض بازداشتی را به سه بار اعدام محکوم کرد.

هرانا اواخر دیماه طی گزارشی به جزییات پرونده و روند دادرسی جواد روحی پرداخته بود.

همچنین سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی تفصیلی به شرح بدرفتاری ها، شکنجه ها و تجاوز جنسی به متهمان این پرونده از جمله آقای روحی پرداخت. بر اساس گزارش این سازمان شکنجه های صورت گرفته به هدف کسب اقاریر غیرواقعی صورت گرفته است. اقاریری که دستمایه اصلی صدور حکم اعدام برای این شهروندان مازندرانی شده است.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر