۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت پویا نوروزی، شهروند بهائی


 – پویا نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. بی خبری از وضعیت این شهروند، به نگرانی های خانواده وی افزوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پویا نوروزی، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای نوروزی به هرانا گفت: «پویا از ملاقات با خانواده خود محروم است. با وجود مراجعات مکرر خانواده وی به نهادهای قضایی و امنیتی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت این شهروند بازداشتی امتناع میکنند؛ امری که منجر به افزایش نگرانی های خانواده او در خصوص وضعیت فرزندشان شده است.»

 پویا نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، در تاریخ ۲۰ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش قرار دادند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: «نیروهای امنیتی ابتدا محل کسب و سپس منزل شخصی آقای نوروزی را مورد تفتیش قرار دادند. ماموران دوربین های مداربسته مغازه و شماری از ضبط لوازم الکترونیکی و کتاب‌های وی را ضبط کرده و با خود بردند.»

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر