Translate

۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از تداوم بازداشت سه شهروند در گیلان


 – بهنام خان بابایی، آرمان یکتا فلاح آبادی و قاسم جهانگیر، شهروندان ساکن گیلان، علیرغم گذشت ده ها روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان های لاهیجان و لاکان رشت در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند ساکن گیلان علیرغم گذشت ۵۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان لاکان رشت در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

هویت وی “‏آرمان یکتا فلاح آبادی، ۳۰ ساله، متاهل و ساکن جمعه بازار گیلان واقع در رشت” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروند بازداشتی به هرانا گفت: «در دوران بازجویی، ماموران ‏آتش زدن مسجد، آتش زدن یک دستگاه اتوبوس انتقال خون و همچنین ۶ دستگاه موتورسیکلت را از دلایل بازداشت آقای یکتا فلاح آبادی عنوان کرده اند. این در حالیست که او روز جمعه ۱۳ آبان ماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در میدان سرگل رشت بازداشت شده و آن روز در محل مذکور هیچ تجمعی برگزار نشده بود.»

وی با بیان اینکه «آرمان ۱۵ روز پس از دستگیری، از یکی از بازداشتگاه های امنیتی به زندان لاکان رشت منتقل شد»، ادامه داد: «آرمان یکتا فلاح آبادی در زمان بازجویی جهت اخذ اعترافات اجباری توسط بازجویان پرونده تهدید به طرح اتهام افساد فی الارض شده است؛ امری که به افزایش نگرانی های خانواده وی در خصوص وضعیت فرزندشان منجر شده است.»

بعلاوه، بنابر گزارشات دریافتی هرانا، بهنام خان بابایی، شهروند بازداشتی علیرغم گذشت ۱۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان لاهیجان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای خان بابایی به هرانا گفت: «علیرغم تودیع قرار وثیقه، مسئولان از آزادی موقت آقای خان بابایی جلوگیری می کنند.»

به گفته این منبع اتهامات مطروحه علیه وی «حمل سلاح غیر مجاز، توهین به رهبری و تحریق اموال عمومی» عنوان شده است.

بهنام خان بابایی در تاریخ ۲۱ آذرماه، در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت و پس از انجام مراحل بازجویی، به زندان ازبرم لاهیجان منتقل شد.

همچنین بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، یک شهروند که در رابطه با اعتراضات مردمی در گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، علیرغم گذشت ۳۷ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت در بازداشت بسر میبرد.

هویت این شهروند، «‏قاسم جهانگیر» توسط هرانا احراز شده است.

آقای جهانگیر در تاریخ ۳۰ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان لاکان رشت منتقل شد.

یک منبع مطلع از وضعیت وی در این خصوص گفت: «او با اتهامات تحریق اموال عمومی، اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی تفهیم شده است.»

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قانون موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مصوب 30/05/1386با اصلاحات و الحاقات بعدي

  ماده واحده موافقت نامه فرهنگي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه كوناكري مشتمل بر يك مقدمه و سيزده ماده به شرح پيوست تصويب و ...